Köp- och leveransvillkor Sverige
Dessa allmänna villkor för köp och leverans är tillämpliga på alla köpeavtal ni ingår med Dooman Teknik AB. Genom att beställa eller handla direkt av oss accepterar ni dessa allmänna villkor.
Hantering av personuppgifter
Dooman Teknik, org.nr 556153–3794, är ansvarigt för och behandlar era personuppgifter, till exempel ditt namn och din e-postadress, i enlighet med gällande lagstiftning (Dataskyddsförordningen 2016/679 GDPR och nationella lagar) vid alla kontakter med oss.
Beställning / Slutförsäljning
Hos Dooman Teknik AB kan du handla i butik eller beställa utvalda varor direkt via vår webbutik. Du kan också e-posta eller ringa in din beställning.
e-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
tel: 031-69 68 50.
Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager händer det att vi i stället levererar en likvärdig ersättningsvara. Om du inte skulle vara nöjd med ersättningsvaran har du full returrätt och får pengarna tillbaka för varan och returfrakten. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller som på annat sätt medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls. För att handla i vår internetbutik måste ni ha fyllt 18 år eller ha målmans godkännande (målsman kan maila godkännandet till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.).
Konsumentens rätt till hjälp
Ni har som konsument alltid rätt att vända er direkt till Dooman Teknik AB för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning. Se även mer information om er rätt som konsument på www.konsumentverket.se samt er rätt som konsument att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm”.
Dooman Teknik AB medverkar i eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARN:s rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistelösning avseende konsumenters onlineköp http://ec.europa.eu/odr
Kundservice och tillgänglighet
Ring eller maila med oss på 031-69 68 50 och/eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Vardagar 07.00–16.00
Lördagar Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Söndagar Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Frågor om beställningar eller tidigare köp, inkomna via e-post besvaras vanligtvis inom 48 timmar på vardagar. Är svarstiden längre när vi får ditt mejl, lämnar vi besked om det via autosvar.
Allmänna frågor till kundservice via Telefon: 031-69 68 50.
Vardagar 07.00–16.00
Reklamationsavdelning och verkstad:
Vardagar 07.00–16.00
Vår postadress är:
Dooman Teknik AB
Klangfärgsgatan 8
426 52 Västra Frölunda
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Telefon: 031-69 68 50
Vardagar 07.00–16.00
Priser
Priserna är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod.
På reservdelar, tillbehör och ett begränsat antal produkter kan priserna ändras oftare beroende på våra leverantörers prisändringar eller dylikt. Vi reserverar oss för prisfel och prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget, inköpspriser, samt ändringar i eller förekomsten av nya lagstadgade avgifter.
Vid uppenbart felaktigt prissatta varor förbehåller sig Dooman Teknik AB rätten att annullera ordern.
Betalningsalternativ
Kortbetalning
I Dooman Teknik AB butik kan ni betala med VISA, Mastercard, Maestro, VPay samt American Express.
Faktura till företag
Kommuner, landsting och statliga bolag behöver inte ansöka om att bli fakturakunder. Vi lägger upp kundnummer åt dessa, då kunduppgifter mottagits. Aktiebolag och andra bolagsformer kan ansöka om att få bli fakturakunder efter sedvanlig kreditprövning.
När ni är godkänd kan ni betala med faktura oavsett om ni handlar på nätet eller på något annat sätt. Vid faktura får företaget:
- Ett unikt kundnummer som kan användas i vår webbutik eller lagerförsäljning.
- Specificerad faktura med 30 dagar netto.
Online
Klarna
I samarbete med Klarna Bank AB erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning och kortbetalning för privatpersoner och företag.
Vår orderbekräftelse och faktura från Klarna skickas ut via mail eller till folkbokföringsadressen i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar om inte annat avtalats.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos Klarna.se
Klarna Checkout
Checkout presenterar viss information för er så snart du är identifierad. Vilken information ni behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ ni har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte er kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.
Om ni har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just er. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men ni kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Om Klarna inte kan identifiera er som person, kommer ni fortfarande kunna betala med kort, PayPal eller direktbetalning via din bank.
För att säkerställa säkerheten när ni handlar med kort hos Dooman Teknik skickas all information krypterad med SSL (Secure Socket Layer). Det betyder att informationen skickas Köp- & leveransvillkor doomangarage.se Feb 2021 via en säker förbindelse som gör att ingen obehörig kan se era kortuppgifter och de hanteras på ett mycket säkert sätt.
Dooman Teknik samarbetar med Klarna som kontrollerar att kortet är giltigt för köp direkt mot er bank. Er betalkortsinformation behandlas enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS. Om ni betalar med VISA eller Mastercard kan ni även använda säkerhetsverktyget 3D-Secure och Bank-ID. Dooman Teknik lagrar aldrig era kontokortsuppgifter. All kontokortsinformation skickas alltid på ett säkert sätt vidare från er webbläsare till vår betalningsförmedlare Klarna.
För information om er betalning kontakta Klarna via Klarna kundtjänst.
Leveranstider - Transportsätt - Fraktkostnader
Transportsätt
Avtalad lastbildsspeditör om inget annat avtalas.
Leveranstider
Efter det att beställningen är gjord skickas en orderbekräftelse till den e-postadress ni uppgav vid ditt köp.
På de av våra produkter som är lagervaror är leveranstiden är oftast inte längre än 3–7 arbetsdagar.
På de av våra produkter som är specialanpassade efter kundspecifik kravspecifikation kan leveranstiden variera mellan 4–10 veckor.
Vi reserverar oss också för tillfällig slutförsäljning. Om en produkt är tillfälligt slutsåld och/eller leveranstiden är längre än överenskommet kontaktas ni omgående av oss och ni har även då rätt att häva köpet utan extra kostnad.
Fraktalternativ
Dooman Teknik levererar vanligtvis endast till kunder inom Sverige och till folkbokföringsadress.
För leverans utanför Sverige eller annat, förhandlar vi fram ett unikt leveransavtal ni ingår.
Leverans sker med lastbil inom Sverige till gatuplan på angiven adress. Fraktkostnad ingår eller varierar beroende på vilken typ av köpeavtal ni väljer att ingå.
Telefon- och eller smsavisering är obligatoriskt. Leveranserna sker på vardagar under dagtid och ni som kund ansvarar för att vara anträffbar och kunna ta emot leveransen på den dag som aviserats (minst 1 dag i förväg) av transportören.
Inbärning
(detta måste meddelas samtidigt som köpet)
Om ej annat avtalats har köparen själv ansvar att ombesörja inbärning och uppställning. Vanligtvis brukar inbärning behövas när beställda produkter väger runt 200 kg eller mer men naturligtvis går det även att ordna inbärning vid lättare vikter än 200 kg.
Önskas hjälp med inbärning/förankring/installation kan vi offerera pris. Vi behöver då information om avstånd, gränstomter, plank, häckar, trappor, antal trappsteg, hiss etc. Kontakta oss för frågor och offert på 031-69 68 50 eller Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Vid beställningar av offererad inbärning/förankring/installation görs en separat efter genomförd beställning av produkten. Inbärning/förankring/installation beställs via separat mail/beställningsformulär till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. varpå en bekräftelse på beställningen skickas till beställaren.
I bekräftelse mailet finns länk till betalning. När beställaren betalat genomförs beställningen. I övrigt gäller de Allmänna Köp- och leveransvillkoren.
Retur & ångerrätt
Konsumentens ångerrätt regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt gällande praxis. Generellt har Konsumenten 14 kalenderdagars ångerrätt på samtliga produkter. Konsumenten har alltså rätt att frånträda avtalet om köp genom att meddela DOOMAN TEKNIK om detta inom denna frist.
För Produkter som omfattas av ångerrätten gäller att Konsumenten kan bli skyldig att ersätta DOOMAN TEKNIK för en Produkts värdeminskning i den mån det beror på att Konsumenten hanterat Produkten i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, vilket kan vara fallet om Produkten returneras i använt eller skadat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag Konsumenten tagit emot Produkten.
DOOMAN TEKNIK betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter Konsumenten önskar nyttja sin ångerrätt. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att Produkten har kommit åter eller till dess Konsumenten har lämnat ett bevis på att Produkten återsänts, det som sker först.
För att använda sig av ångerrätten ska Konsumenten alltid kontakta DOOMAN TEKNIK innan Konsumenten returnerar en Produkt. Konsumenten är införstådd i att Konsumenten, för att få nyttja ångerrätten, senast inom 14 kalenderdagar från att ångerrätten meddelats, returnerar den ångrade Produkten till DOOMAN TEKNIK. Såvida Produkten inte returnerats inom föreskriven tid frånfaller ångerrätten.
Ångerblankett finns på Konsumentverkets hemsida länk.
Retur – gäller även vid retur av delar av köp.
Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:
Kontakta DOOMAN TEKNIK för att anmäla returen samt erhålla fraktdokument i det fall returen godkännes.
Använd den medskickade följesedeln vid eventuell retur. Notera orsak till retur. Om följesedeln är borttappad kontaktas kundservice på Telefon: 031-69 68 50, E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., som skickar en följesedel via e-post.
Konsumenten har rättighet att undersöka varan innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt.
Vid retur står Konsumenten för returfrakten och returrisken för den ångrade Produkten, därför är det viktigt att Produkten inte kan komma till skada under returtransporten. Konsumenten rekommenderas att returnera ångrad Produkt i oskadad originalförpackning med tillhörande emballage.
För att möjliggöra en eventuell retur behöver Konsumenten kunna påvisa köp och Dooman rekommenderar att orderbekräftelse och betalningsreferens sparas som kvitto på köpet. DOOMAN TEKNIK kan komma att debitera Konsumenten eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.
Returer som skickas till ombud kommer att gå i retur till avsändaren och försena returen för avsändaren. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Dessa hämtas inte ut.
Kostnad för att skicka retur på en Dooman produkt varierar beroende på produkt och postnummer. Moms och hela returfrakter betalas av Konsumenten.
Om du ångrar ditt köp kontaktar du oss på telefon: 031-69 68 50 eller E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Retur adress:
Dooman Teknik AB
Klangfärgsgatan 8
426 52 Västra Frölunda
Telefon: 031-69 68 50, E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Reklamationer & transportskador
Transportskada
DOOMAN TEKNIK ansvarar för Produkter som kan skadas eller kommer bort under transport till Konsumenten. Konsumenten måste anmäla eventuella transportskador till DOOMAN TEKNIK snarast efter att Produkten erhållits. Synliga transportskador ska anmälas omgående (till chauffören och även skivas på mottagarkvittensen) i samband med leveransen, eftersom sådana skador typiskt sätt omfattas av fraktbolags ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort.
Konsumenten ansvarar därför för att avemballera och inspektera Produktens skick snarast efter mottagandet. Konsumenten får inte använda den skadade Produkten. Produktens emballage ska behållas så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.
Om skada under transporten skulle uppkomma på Produkten ska Konsumenten vända sig till DOOMAN TEKNIK kundservice på Telefon: 031-69 68 50, E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. . En skadad eller defekt produkt bör upptäckas i skälig tid. Upptäckt som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”. DOOMAN TEKNIK kundservice hjälper Konsumenten vid begäran av frågor rörande transport och leverans. Samtliga returer ska ske enligt instruktion från DOOMAN TEKNIK.
Reklamation
Alla Produkter som säljs på www.doomangarage.se säljs med reklamationsrätt i 3 år. En skadad eller defekt produkt bör upptäckas i skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”.
Vid reklamationsärenden ska Konsumenten kontakta kundservice snarast möjligt på Telefon: 031-69 68 50, E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. så att DOOMAN TEKNIK kan åtgärda felet. I reklamationsärenden gör DOOMAN TEKNIK en undersökning för att fastställa huruvida fel föreligger. Vid de fall där en vara byts ut åligger det Konsumenten att returnera felaktig Produkt till DOOMAN TEKNIK. Vid en godkänd reklamation kommer DOOMAN TEKNIK skicka en fraktsedel till Konsumenten för returnering av Produkten.
En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av DOOMAN TEKNIK. Konsumenten ersätts för eventuella fraktkostnader samt andra eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. Vid reklamation har Konsumenten rätt till de påföljder som följer av gällande konsumentregler. Konsumenten är därmed införstådd i att DOOMAN TEKNIK har rätt att i första hand erbjuda Konsumenten avhjälpande (exempelvis reparation) eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för Konsumenten. Om felet är av väsentlig betydelse för Konsumenten har Konsumenten rätt att häva köpet. DOOMAN TEKNIK betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter att returen registrerats som mottagen eller Konsumenten visat att Produkten sänts tillbaka.
Konsumenten bör spara orderbekräftelsen och kvittot från sitt köp eftersom dokumentet krävs om Konsumenten behöver reklamera Produkten.
OBS: Felaktiga Produkter får inte monteras, då anses Konsumenten ha godkänt sin leverans.
Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att Produkten ifråga är felaktig. Vid dessa fall kommer DOOMAN TEKNIK att åtgärda felet. Kontakta alltid DOOMAN TEKNIK omgående om ni fått en felaktig produkt.
Konsumenten bör inte boka hantverkare förrän kontroll gjorts att rätt produkt har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. DOOMAN TEKNIK ersätter inte kostnader som kan hänvisas till en leveransförsening.
Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver DOOMAN TEKNIK, i den mån det är möjligt, fotodokumentation på skadan. Detta är för att kunna hantera Konsumentens reklamation på distans och snabbare ge Konsumenten hjälp i sitt ärende.